Travel trends: dit zijn dé reistrends voor 2018

De reistrends van afgelopen jaar zijn inmiddels realiteit. Maar wat worden de trends voor volgend jaar? We deden research naar de beste trends op basis van de laatste rapporten uit de reisindustrie*. Zo weet je waar je moet zijn én wat de moeite waard is om in de gaten te houden in 2018. Lees vooral verder als je benieuwd bent wat je volgend jaar kunt verwachten.

Minder bekende bestemmingen

Aangezien steeds meer grote wereldsteden te maken hebben met een overvloed aan toeristen, zullen reizigers het komende jaar vaker op zoek gaan naar minder bekende bestemmingen. De snelle groei van toerisme in steden als Amsterdam, Parijs en Venetië zorgt ervoor dat burgers het gevoel hebben dat ze hun eigen stad worden uitgejaagd.

Toeristen domineren in deze steden niet alleen het straatbeeld, maar ook publieke plekken en zelfs woningen. Dit brengt de kwaliteit van leven omlaag voor lokale bewoners.

Met deze gedachte in het achterhoofd gaan steeds meer reizigers op zoek naar bestemmingen die vergelijkbaar zijn met de grote steden, maar minder ‘vol’ en duur zijn. In plaats van Barcelona kiezen reizigers nu bijvoorbeeld voor steden met een interessant cultureel karakter, zoals Sevilla en Valencia.

Met tools als de ‘Waar dan ook’-zoekfunctie van momondo kunnen reizigers de prijzen van alternatieve reisbestemmingen bekijken. Deze functie uitproberen? Zoek naar een vlucht via momondo en kies je luchthaven van vertrek. In het invoerveld ‘Vliegen naar..’ typ je in ‘Waar dan ook’. Selecteer de gewenste reisdata en klik op ‘Zoek’ om een lijst met nieuwe bestemmingen te ontdekken, gesorteerd op prijs of locatie op de kaart.

Lees meer: Dit kun je zien én doen in Valencia

Authentiek culinair toerisme

American-Mediterranean cuisine from Jack's Wife Freda in New York City, NY © foodslu

Vorig jaar draaide alles om de meest Instagram-waardige maaltijden en het bezoeken van de best geprezen restaurants. In 2018 transformeert de culinaire reistrend van luxe dineren naar het beleven van authentieke eetervaringen. Het bezoeken van lokale markten en thuis dineren bij lokale inwoners bijvoorbeeld, dat tegenwoordig makkelijker wordt gemaakt dankzij websites als EatWith en Meal Sharing.

Doordat steeds meer reizen draaien om eten, worden bestemmingen gekozen op basis van hun culinaire aanbod. Japan speelt volgend jaar een extra belangrijke rol bij fijnproevers die op reis gaan, dankzij de unieke keuken, traditionele markten en themarestaurants.
Lees meer:

Presteren is het nieuwe experimenteren

Op reis gaan draait al lang niet meer om het bekijken van bezienswaardigheden en het afvinken van landen op een bucketlist. Bij een opkomende reistrend speelt het behalen van prestaties op reis een belangrijke rol. Reizigers die het zat zijn om elke keer hetzelfde te doen gaan op zoek naar reiservaringen waarmee ze een doel kunnen behalen of iets kunnen doen wat ze nooit eerder hebben gedaan.

Uitdagende activiteiten zoals voor het eerst een marathon lopen, de Kilimanjaro beklimmen of de pelgrimstocht naar Santiago de Compostella lopen, spelen volgend jaar een grote rol bij het uitkiezen van een nieuwe bestemming.

Deze trend is vergelijkbaar met een trend van vorig jaar, waarbij alles draaide om jezelf onderdompelen in nieuwe lokale culturen, contact maken met andere gemeenschappen en kennis opdoen van nieuwe plekken. Toch ligt er in 2018 net iets meer nadruk op wat je uit jezelf kunt halen, in plaats van wat je uit een gemeenschap kunt halen.

Lees meer: De beste marathons ter wereld

Werken en reizen

Werken van negen tot vijf is totaal geen straf als fulltime-reiziger

De ‘bleisure’-trend (het combineren van ‘business’ en ‘leisure’) van vorig jaar wordt in 2018 voortgezet, maar in tegenstelling tot afgelopen jaar zullen zakenreizigers hun reizen uitbreiden voor langere perioden. Steeds meer werknemers hebben de vrijheid om hun zakenreizen te verlengen met een paar extra dagen of zelfs weken voor vrijetijdsbesteding. Hieraan is goed te zien dat de ‘bleisure’-trend goed van de grond is gekomen afgelopen jaar.

Vanaf volgend jaar is het echter niet genoeg om zo’n reis met een paar dagen uit te breiden. In plaats daarvan wordt fulltime of parttime werken als digital nomad voor een maand of langer de volgende trend.

Doordat bijna overal ter wereld goede wifi-verbinding is, de communicatietools steeds beter worden én er professionele co-working spaces in grote steden zijn, is het makkelijker dan ooit om te leven én werken op verschillende bestemmingen voor langere perioden. Programma’s als Remote Year maken deze ervaringen zelfs nóg makkelijker.

Lees meer: Met deze tips word je een fulltime reiziger

Community-gerichte hotels

Veel hotels zullen zich volgend jaar richten op het creëren van gemeenschappelijke ruimtes, in plaats van het vergroten van de hotelkamers. Reizigers zoeken steeds vaker naar accommodaties waar plekken aanwezig zijn om samen te komen met anderen, net als bij hostels. Lounge-plekken om nieuwe mensen te ontmoeten staan bij reizigers hoog op het verlanglijstje bij het uitzoeken van een hotel, naast comfort en privacy.

De op millenials gerichte Moxy-hotels van Marriot zijn hier een goed voorbeeld van. De hotels zijn uitgerust met speciaal ontworpen lounges en hebben barpersoneel en koffiebars waarbij reizigers 24 uur per dag terecht kunnen.

Nieuwe hotel-technologieën

Het investeren in nieuwe technologieën staat ook hoog op de to-do lijst van hoteleigenaren in 2018. Veel hotels zullen meer uitgeven aan het verbeteren van wifi-services, met onder andere hogere snelheden en grotere bandbreedtes.

Om hotelgasten een soepel verblijf te bieden zullen hotels ook meer investeren in zaken als kunstmatige intelligentie, automatische incheck- en uitcheckmogelijkheden en mobiele apps waarmee gasten op elk moment geholpen kunnen worden, of ze nu in het hotel aanwezig zijn of niet.

Een voorbeeld van zo’n app is de Hilton Honors -app, waarmee gasten room service kunnen bestellen, spa-behandelingen kunnen boeken en zelfs een rit naar het vliegveld kunnen regelen vanaf hun smartphone. Met gemakkelijke toegang tot de faciliteiten en services van het hotel, kunnen hotelgasten hun verblijf personaliseren terwijl het hotelpersoneel zich goed kan focussen op het perfecte verblijf voor hun gasten.

Reizen voor meerdere generaties

Steeds meer families met verschillende leeftijden gaan samen op reis in 2018

Solo reizen speelde een grote rol in de reistrends van afgelopen jaar, vooral bij vrouwen. Ook in 2018 zullen er meer opties en inspiratie beschikbaar zijn voor solo reizigers, maar wat écht meer onder de aandacht zal komen zijn reizen voor meerdere generaties. Familieleden met verschillende leeftijden, zoals ouders, kinderen en overgrootouders zullen samen op reis gaan om de band te versterken en samen nieuwe herinneringen te maken.

Het aanbieden van reisopties die geschikt zijn voor verschillende leeftijden worden steeds belangrijker voor reisorganisaties, of het nu gaat om accommodaties of activiteiten. Met reizen die geschikt zijn voor slechts één leeftijdsgroep komen de organisaties volgend jaar niet meer weg.

Bewust reizen

‘Duurzaam reizen’ was een van de meest besproken buzz-woorden in 2017. In 2018 wordt dit ‘bewust reizen’. Terwijl duurzaam reizen vooral draait om de CO2-uitstoot van reizigers en de lokale economie, gaat bewust reizen nog een stapje verder, met onder andere de impact op de lokale community.

Reizigers houden meer dan ooit rekening met de impact op de lokale economie en het leven van de bevolking op de plaats van bestemming de vakantiebestemming die ze uitkiezen. Naast het bewust kiezen voor milieuvriendelijke tours en het kopen van biologische producten op lokale markten, zullen reizigers hun geld het liefst uitgeven aan manieren die bijdragen aan de lokale economie en community.

Zo verkiezen ze de kleine boetiekhotels boven de grote hotelketens en lokale boetiekjes boven internationale winkelcentra.

Geen enkele deal of reisnieuwtje missen? Check de Black Friday aanbiedingen en bespaar op vliegtickets.

Meer reistips van experts:

*De informatie in dit artikel werd verzameld met gegevens van toonaangevende bronnen uit de reisindustrie, zoals Skift.com, Intrepid Travel, Travel Weekly, US News en Adventure Student Travel