OntdekTips & tricks

Economy, business en first class stoelen: wat is het verschil?

Je kunt gerust stellen dat de meesten van ons genoegen nemen met economy class, of toeristenklasse zoals het ook wel bekend staat. Als je eerlijk bent is dat nou eenmaal zoals het is, tenzij je geluk hebt en je er op de één of andere manier een upgrade uit kunt persen. Maar economy class is toch zo slecht nog niet? We komen uiteindelijk allemaal op dezelfde plaats van bestemming aan en de laatste jaren is er veel verbeterd in de goedkopere sectie. Of je moet de pech hebben dat je in een oud vliegtuig zit met vrijwel geen beenruimte, met één televisie voor de hele rij en met een peuter naast je die je continu het leven zuur maakt.

We gaan even het rijtje langs om te zien wat je nou voor je geld krijgt wanneer je economy, business, of first class vliegtickets koopt. We nemen ook een kijkje in de premium economy class die tegenwoordig zo in trek is. Het eerste en ook meest belangrijke dat je in gedachten moet houden is dat alle specificaties en alle gemakken (of gebrek daar aan) van je zitplaats afhangen van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt, het type vliegtuig waarmee je reist en of je op een korte of lange vlucht zit.

Economy class

Zeg je knieën maar vaarwel

Zeg je knieën maar vaarwel

Moeten we stilstaan bij de economy class? In principe krijg je een stoel in een vliegtuig dat je van A naar B brengt. Dat gezegd hebbende, zijn er wel wat verschillen en de meest opvallende daarvan zijn de breedte van de stoel en de beenruimte. De beenruimte kan verschillen van 71 cm tot 86 cm en de breedte van de stoel van 43 cm (lekker knus!) tot 84 cm. Dat zijn centimeters die op het eerste gezicht niet veel lijken, maar als je meer dan 6 uur in zo’n stoel zit ga je dit wel degelijk voelen! Andere factoren die meespelen zijn stroompunten, Wi-Fi, toilettasje, eten, in-flight entertainment, type TV-scherm en het niveau van de service.

Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben hun services aan boord ingebouwd in touch screens. Je hoeft alleen je kaartgegevens in te toetsen en aan te geven wat je wenst te eten of welke spullen je wilt kopen en het cabinepersoneel bezorgt je aankopen meteen bij jouw zitplaats.

Extra info: Air New Zealand heeft een unieke service in de economy class, genaamd Skycouch. Daar kan een rij van drie stoelen simpel worden omgetoverd tot een bed, groot genoeg voor twee volwassenen. Als je met zijn tweeën reist kun je de derde stoel erbij kopen voor de halve prijs om zo de volle rij te hebben. Geniaal!

Premium economy class

Een beetje meer beenruimte en een TV. Is het de meerprijs waard?

Een beetje meer beenruimte en een TV. Is het de meerprijs waard?

Om maar eens op een gepaste manier verwarrend te beginnen, de premium economy class wordt overal anders genoemd. Bij Virgin America noemen ze het Main Cabin Select, British Airways gebruikt de term World Traveller Plus en bij SAS spreken ze van SAS Plus. Het is echter allemaal hetzelfde: economy class met net een beetje extra. Daarbij ook net dat beetje extra kosten, uiteraard. Dat gezegd hebbende, met dat beetje extra kosten kom je nog altijd niet eens in de buurt van de business class vliegtickets.

Met wat geluk mag je voor dat beetje extra kosten voordat je vertrekt plaatsnemen in een speciaal daartoe aangewezen lounge op de luchthaven. Ook zullen de stoelen in een andere sectie van de cabine zijn dan de economy class stoelen. Doorgaans zal de stoel breder zijn, met meer beenruimte, heb je grotere TV-schermen, beter eten (wat ook een ruimere keus en/of gratis drankjes kan betekenen) en misschien de mogelijkheid om meer kilo’s bagage mee te nemen. Terwijl dit alles doorgaans gebruikelijk is doen sommige luchtvaartmaatschappijen er een schepje bovenop. Virgin Atlantic biedt een stoel van meer dan 50 cm breed en met bijna 1 meter beenruimte, stroompunten, voorrang bij het aan boord gaan en bij het ophalen van bagage, maaltijdkeuze, een voor de premium economy class toegewezen toilet, een drankje voor vertrek en een likeurtje na de warme maaltijd, een eigen toilettasje en nog meer. Sjongejonge.

Is dit het allemaal dus waard? Nou, dat hangt af van de route, van de luchtvaartmaatschappij en van in hoeverre jij echt denkt dat die paar extra centimeters en extra drankjes of maaltijden een verschil zullen maken op je vlucht.

Extra info: Virgin Atlantic was in feite de eerste luchtvaartmaatschappij die het premium economy-concept in hun reisaanbod opnamen in 1992.

Business class

Een beetje meer beenruimte en een TV. Is het de meerprijs waard?

Een beetje meer beenruimte en een TV. Is het de meerprijs waard?

Ze zeggen dat als je één keer business class hebt gevlogen, je de economy class nooit meer zal zien zitten. Misschien is het lastig om de voordelen van premium economy over economy class te zien voor het extra geld dat je betaalt. De aanzienlijke verschillen in luxe tussen een premium economy en business class vliegen zijn echter meteen overduidelijk. Het is per slot van rekening een totaal andere klasse.

Kort gezegd: alles is beter. Van de drankjes voor vertrek (in echte glazen uiteraard), tot de maaltijden geserveerd op echte porceleinen borden en met echt bestek (niet die plastic speelgoedspullen van de economy class), je wordt helemaal in de watten gelegd. De business class stoelen kunnen standaard in een volledige ligstand, met breedtes van meer dan 85 cm en beenruimte van liefst 2m 20.

Bij sommige luchtvaartmaatschappijen krijg je zelfs een chauffeur aangeboden die je ophaalt en afzet op een plek binnen een bepaalde afstand van de luchthaven. Verder hebben de meest maatschappijen – zoniet allemaal – een speciale business class lounge waar je volop kunt eten en drinken – maar drink niet te veel. … Emirates is bijvoorbeeld een maatschappij waarvoor het niet luxueus genoeg kan en zij hebben aan boord van de enorme A380 een complete bar, uitsluitend voor business class passagiers. En dan hebben we het niet over een opklaptafeltje in de kombuis – nee, dit is een echte, halfronde, volledig gevulde bar met warme en koude snacks en alle cocktails die je maar kunt bedenken. Wat wil je nog meer? In feite wordt de business class zo goed dat vele luchtvaartmaatschappijen de first class stoelen zelfs helemaal hebben afgeschaft.

Extra info: The recordtijd van een vlucht van Parijs naar New York was een verbijsterende 2 uur en 52 minuten en berust bij de nu niet meer bestaande Concorde. De Concorde was zo snel dat het mogelijk was om aan te komen op je bestemming op een lokaal tijdstip dat vroeger was dan de tijd van je vertrek.

First class

Droom maar lekker verder …

Droom maar lekker verder …

De ultieme vliegreis is in first class, wat is weggelegd voor beroemdheden en de superrijken (en de supergeluksvogels). Beeld je de voorzieningen in van de business class en doe daar dan een dikke vette laag luxe overheen. Echter, naast de privacy en de omvang van de stoelen (bedenk dat je in first class niet zozeer een stoel hebt als wel een complete individuele suite), is er niet zoveel waarmee first class zich wezenlijk onderscheidt van business class. Eén aanmerkelijk verschil is de prijs. First class stoelen kosten tot wel vijf keer zoveel als business class stoelen. Oef!

Wat krijg je dus als je een klein vermogen hebt besteedt aan een vliegticket? In elk geval ruime stoelen, met een breedte van wel meer dan 80 cm en een beenruimte van liefst 2m 35! De service is nergens mee te vergelijken: uitstekend opgeleid personeel anticipeert op de behoeftes van de passagiers en ze laten zich niet afleiden door beroemdheden die ze eventueel tegenkomen. Het eten is een klasse beter, er zijn veel verschillende menu’s en gerechten van de hand van chefs met Michelin-sterren.

In de A380 van Emirates (ja, zij weer) wordt het allemaal zelfs wat buitensporig, waarbij je kunt kiezen uit twee douche-spa’s, wat in feite hele badkamers zijn, compleet met vloerverwarming. Er is echter niets vergelijkbaar met de A380 van Etihad. Daar heb je de keus tussen 3 verschillende first class suites, waarvan de meest decadente, The Residence, bestaat uit een suite van drie kamers – een woonkamer, en slaapkamer (met tweepersoonsbed) en een privé-badkamer (met douche uiteraard). Wat kost ‘t? Meer dan € 18.000 voor een enkeltje tussen Londen en Abu Dhabi.

Extra info: In 1987 bespaarde American Airlines naar schatting $40.000 (wat neerkomt op ongeveer € 35.000) door uit elke salade geserveerd in first class één enkele olijf te verwijderen.

Daar heb je het dan. Je kunt nu met een gerust hart economy class vliegen in de wetenschap dat je totaal niks bijzonders mist … toch?

Vergeet niet dat je altijd kunt checken op sites als SeatExpert om nadere informatie te vinden over specifieke stoelen, in specifieke vliegtuigen, bij specifieke luchtvaartmaatschappijen … als je het allemaal zo specifiek wilt weten. Aan de andere kant kun je op de website van de luchtvaartmaatschappij ook alle details lezen over de verschillende klassen en de verschillende vliegtuigen, om vervolgens economy class te boeken. Net als iedereen.

Zoek je meer reisinspiratie? Kijk eens naar onze 14 ideeën om je reisdoelen te bereiken in 2016 en start het nieuwe jaar met een nieuwe boeking.
Gerelateerd